Rätten över din brevlåda

Jag ogillar reklam. Jag ogillar den i epost, i adware, på hemsidor, på TV, i mobilen, på hemtelefonen och i min brevlåda. Det här inlägget ska handla om den reklamen som kommer till brevlådan.

Idag så måste man som privatperson krångla med att registrera sig i ett NIX register och sätta upp skyltar på sin brevlåda för att kunna slippa reklam. Ibland hjälper inte ens det. För företagare så existerar dessutom inget skydd emot reklam överhuvudtaget!

Jag tycker att vi vänder på steken. Nuvarande system ersätts med att det som standard INTE är lagligt att ge varken direktreklam eller addreserad reklam i brevlådan till varken folk eller företag. Istället skapas ett YES register där man som medborgare eller företag kan registrera att man är intresserad av reklam, och specifiera vilken typ av reklam som man är intresserad av.

När någon registerar sitt intresse för en viss sorts reklam, meddelas de företag som registrerat sig i YES registret som försäljare av de prylarna personen är intresserad av, och får då tillåtelse att skicka reklam. Detta skulle hjälpa företag att inte slösa bort pengar på reklam på människor som ändå inte är intresserad, men skulle framför allt ge medborgarna ett bättre verktyg att slippa ointressant skit.

Idag får företag skicka reklam trots NIX om de har ett etablerat kundförhållande. Det bör fungera på liknande sätt med etablerat kundförhållande mot YES registret. Har man ett kundförhållande så tillåts man skicka.

Ett YES register skulle även fungera bra för telefonförsäljning. Är man intresserad så registrerar man sig och olika telefonförsäljare får ringa upp med erbjudanden som man kan finna intressant, tills man avregistrerar sig. Då får de inte ringa längre.

Samhällsinformation
Samhällsinformation får alltid skickas till folk idag och det är bra, men vad är egentligen samhällsinformation? Jag är ateist och inte registrerat till något trossamfund. Är ett informationsblad om vad som kommer hända i min kyrka verkligen samhällsinformation för mig? Nej, det är det inte. För mig är det ungefär lika intressant som att McDonalds säljer en ny typ av hamburgare, och det är inget jag vill ha information om i min brevlåda.

Jag föreslår att även religiösa samfund måste ha ett etablerat kundförhållande för att få skicka sin information (medlemskap i trossamfundet), eller att personen aktivt bockat i “religiös information” i sitt YES register.

Att få större kontroll på vilken information man mottar är informationspolitik.
Informationspolitik är piratpolitik.

Låt oss bli ett parti som vill ge medborgarna mer och bättre makt över vilken information de ska få!

Tommy Mogren

Kommentarer

Kristoffer skrev

Ett mycket bra inlägg med väldigt bra åsikter. Själv har jag inget att invända mot detta vilket jag tror att många privatpersoner inte heller har. Jag skulle för min personliga del gärna se att detta infördes.
Om man däremot skulle börja titta på detta i en lite större skala så skulle detta kunna skapa ganska stora ekonomiska problem i samhället.
Exempel:
Säg att 50% av svenskarna inte vill ha någon reklam alls. Detta skulle kunna leda till stora bekymmer på flera håll. Reklamfirmor kan inte ta samma pris då de inte kommer kunna leverera samma mängd reklam vilket leder till stora nedskärningar hos de flesta reklamfirmor vilket resulterar i förlorade jobb. Alla de människor i Sverige som hatar reklam men som ändå tittar igenom den för att faktiskt hitta produkter och andra tjänster som de inte fått reda på på annat sätt kan resultera i förlorade kunder hos företagen (impuls-shopparen i stort sett försvinner). Detta för att nämna två effekter.
Dock skulle det vara lite udda att endast gå så långt som att bara inkludera pappersreklam och inte vidare mot TV, radio, internet samt telefonförsäljare. Om man inkluderar dessa och tar in de tidigare nämnda punkterna skulle följderna bli ännu större. Bland annat TV-kanaler och radiokanaler som endast är finansierade av reklam skulle få lägga ner vilket resulterar i mer arbetslöshet.
Om endast de som ville ha reklam fick den samt att de endast fick den reklam de är intresserade av skulle ingen upptäcka nya intresseområden vilket skulle kunna leda till att några av människans bästa egenskaper; nytänkande, nyfikenhet samt viljan att sträva framåt skulle försvinna och samhället i sig skulle sakta in och utvecklingen hämmas. Detta anser jag är en ganska bakåtsträvande handling som inte riktigt faller i Piratpartiets linje.

Petter skrev

Kan inte detsamma gälla telefon också eller blir det problem på något sätt? En av mina föräldrar driver eget företag och det kommer en uppsjö av telefonsamtal från förbannat irriterande försäljare. Man skulle vilja trycka ner telefonen i halsen på dom…

Rev. Smith skrev

Jag förstår vad du menar, problemet är att då har vi YTTERLIGGARE ett åsiktsregister… vilket kanske inte är vad PP bör stå för.

christoffer willenfort skrev

Kan inte annat än hålla med.

Glöm inte att ge lagstiftningen ”bett” mot de som inte följer den. Annars blir det ännu en lag som ignorareas av de skrupellösa.

Gustav Svensson skrev

Trossamfund får man väl inte så mycket ”samhällsinformation” ifrån, värre är det med politisk propaganda som flödar inför varje val samt de där lokalblaskorna som mina lokala politiker tycker alla ska ha. Jag vill varken ha reklam eller NÅGON form av samhällsinformation. Även den adrreserade reklamen borde gå att komma åt men det är nog lite krångligare.

DjBrirster skrev

Jag är med i Nix men när inte försäljaren når mig på vanliga telefon så går de djäxxx på mobilen istället …. de skall bara sälja så är det ….

Gun Svensson skrev

Ledsen att jag känner mig tvungen att lägga sordin på stämningen här, men … Det som är skit för den ene, kan ses som något bra av den andre och vem är jag som ska bestämma vad som är det ena eller det andra för andra människor. Själv har jag Naturskyddsföreningens klistermärke med texten INGEN REKLAM men gärna samhällsinformation, tack! på min brevlåda och det fungerar alldeles utmärkt. Jag har också registrerat mig i Nix-registret och om någon säljare struntar i det, då pratar jag om väder och vind vilket tar säljarens tid i anspråk och vederbörande väljer att avsluta samtalet illa kvickt. Min filosofi är att människor genom ökad kunskap är fullt kapabla att själva avgöra vad som är bra eller dåligt samt skaffa sig egna strategier för att lösa diverse ”problem”. Storebror Staten har tillräckligt med jobb ändå, inte minst med att övervaka oss medborgare :-).

Tommy skrev

Tack! Roligt att ni gillar förslaget! :) Om det inte kommer fram någon allvarlig negativ kritik så blir det nog en motion till höstmötet om saken.

Jag skulle gärna se att relevant negativ kritik framkommer för diskussion redan nu istället för på mötet, så om det är någon därute som tycker att det här är en dålig idé av någon anledning, skriv vad ni ogillar med det!

Tommy skrev

Tydligen hade era kommentarer fastnat för jag såg dom inte förrän nu. Jag ska försöka besvara er kritik…

@ Rev. Smith:
Man byter ut NIX mot YES, så det blir inte ytterligare ett. Det blir samma antal. :)

@ Petter:
Jo, det borde gå precis lika bra för telefon. Det tror jag också. Jag nämnde också det i inlägget, men jag försökte begränsa mig till att argumentera för ett bättre spamfilter på våra fysiska brevlådor.

@ Kristoffer:
Internet blir rätt omöjligt att reglera på detta sätt av praktiska skäl och det är inte heller önskvärt tycker jag. TV och radio har olika priser för reklam på olika tider och program. Det skulle nog vara väldigt svårt att applicera ett YES register på TV och radio tror jag. Det är inget jag skulle känna mig bekväm med att föreslå.

Telefonförsäljare tror jag att det skulle fungera alldeles utmärkt på. Säljarna skulle nog dessutom få mycket högre säljprocent då deras uppringningslistor skulle matchas mot YES registret för telefonförsäljning och de därmed enbart skulle måsta prata med de som troligen är intresserade.

Nuvarande NIX register gäller enbart för den fysiska postlådan och telefonförsäljare, så jag förstår inte riktigt vad du menar som skulle bli konstigt med att istället ha YES register som gäller för det.

Jag tror faktiskt inte att det skulle få en negativ effekt. Med ett generellt sätt minskat reklambrus blir det enklare att nå fram. Dom mindre företagen skulle tjäna på att dom större inte kan spamma sönder medborgare med reklam på ett sånt sätt som dom själva inte har råd med. Jag kan också tänka mig att man skulle kunna lägga in ”lokalreklam” som kategori i YES registret för att gynna de små lokala företagen, men nu är vi inne på en detaljnivå som är onödig att gå in på närmare.

@ Gun:
Jag har också Naturskyddsföreningens klistermärke. För mig fungerar det inte riktigt lika bra, jag tycker jag har nått skräp i postlådan varje dag. Är det inte de lokala gratistidningarna som jag inte verkar kunna säga ifrån mig, så är det något annat.

Men det här handlar inte så mycket om mig personligen som redan registrerat mig i NIX och skaffat ”Nej tack” klistermärket (vilket för övrigt naturskyddsföreningen verkar vara nästan helt ensam om att tillhandahålla). Det handlar om att försöka ordna en bättre grundstruktur så att folk inte ska behöva anstränga sig så mycket för att slippa reklam. Jag vet flera stycken som inte orkar registrera sig i NIX och skaffa en ”nej tack” skylt, utan istället blir lite småirriterad varje gång dom kommer hem och måste slänga reklam.

Dagens ”allt eller inget” till reklam utan någon som helst specifiering av vad man är intresserad av tror jag inte så många är nöjd med egentligen. Vi bör arbeta för ett förbättrat spamfilter i den fysiska samhällsstrukturen helt enkelt, och jag tycker att det är värt att storebror staten får anstränga sig lite med att tillhandahålla ett YES register som företagen kan använda, om det förbättrar livskvalitén och minskar besvär för vanligt folk genom att få bort ett mycket vanligt vardagligt irritationsmoment.

Jag tror att många människor skulle kunna föreställa sig hur det här skulle kunna göra en faktisk konkret och direkt skillnad för deras vardag, på ett positivt sätt. Jag tror inte att det vore negativt för PP att argumentera för en sån här förändring.

Per "wertigon" Ekström skrev

På ytan känns det här som en bra ide, men jag är tveksam ändå. Både på hur företag skall kunna nå ut med sina nya häftiga ideer, och hur ett YES-register säger så mycket mer om dig än ett NIX-register.

Det känns som att det här förslaget kräver mer eftertanke…

morr skrev

Jag håller med Per. Det är många ryggmärgsreflexer i kommentarerna men jag tror att det behövs fler kommentarer från personer som kan se hela effekten av det hela (inte jag).

Ett ”JAPP-register” skulle ju inte ens bestå av en promille av befolkningen så då skulle ju hela försäljningskåren slänga sig över dem så de skulle nog ledsna och ta bort sig illa kvickt och då har vi i praktiken förbjudit telefonförsäljning. Jag vet inte om det är en dålig sak.

Att förbjuda reklam i radio och tv känns helt befängt, kanalerna är ju reklamfinansierade då stänger man ju av dem. Där är det ju bara att välja att inte titta/lyssna på dem.

Däremot så hör man ofta från framförallt småföretagare att telefonförsäljare och speciellt den lurendrejande sorten är ett stort problem. Så att utöka NIX för företag (eller i alla fall småföretagare, även här kan det krävas en riktig analys), samt hårdare tag mot lurendrejare som spelar in när du säger ”ja” i en mening och menar att du har tackat ja till deras produkt. Samt att ge företagen samma 14 dagars ångerrätt som privatpersoner har vid telefonförsäljning.

Som sagt, jag är inte emot förslaget, men ryggmärgsreflexer skrämmer mig och jag anser att det behöver analyseras ordentligt innan det går upp på ett medlemsmöte (där det definitivt kommer att röstas igenom).

deadrabbit skrev

Yes, NIX register osv
Oavsett vad du vill ha i din brevlåda står vissa saker huggna i sten.
Företag får lov att köpa tjänsten ODR eller ODR Total hos posten dvs det delas ut utan adress till de som inte sagt nej tack till reklam eller till alla oavsett Ja/Nej tack på dörren.

Från postens sida tappar vi enorma pengar på att inte få dela ut den reklam vi sålt in till svepet och plusset varje vecka.
De som hjälper till att driva detta får det svårt men det är inte omöjligt.
Ett väldigt positivt förbättringsförslag tycker jag som delar ut denna reklam till personer som flyttar den till pappersåtervinningen direkt ändå.

Jerker Montelius skrev

Det här förslaget skulle i praktiken göra det olagligt för mig att lägga lappar om piratpartiets demonstrationer mot ACTA i folks brevlådor. Dessutom skulle övervakare i stil med FRA hoppa jämfota över att kunna lägga vantarna på ett register med saker som jag är så pass intresserad av att jag tillåter reklam från dem. Nej Nej Nej

Henrik Brändén skrev

Hej Tommy, du bad om negativ kritik: Jag tror det är alldeles omöjligt att definiera en vettig gräns i en lag eller regel för vad som ska vara tillåtet respektive förbjudet att lägga i brevlådan: Ska jag få lämna ett litet brev oombedd till min nya granne som jag inte känner, där jag föreslår att vi tillsammans gör något åt häcken mellan våra tomter? Ska jag få lägga ett papper i alla brevlådor i kvarteret om att vi är på väg att bilda ett byalag med inbjudan till ett första möte? Ska jag få lägga i den lokala idrottsföreningens informationsblad om basaren vi ordnar i kvarterslokalen? Ska jag få lägga en broschyr om vad Piratpartiet vill kämpa för inför valet? Och om jag ska få göra detta, hur ska man då definiera gränsen mot det som ska vara förbjudet att skicka utan att ha kollat YES-registret?

Tommy skrev

@ Henrik
Det som ”NIX adresserat” reglerna skyddar emot idag ska skydda alla som standard. Vad jag vet så ställer inte NIX reglerna till med bekymren du nämner?

http://swedma.se/reklamsparr/nix-adresserat/nix-adresserat-%E2%80%93-konsumentinformation/

Om jag utgår ifrån texten från Swedma för NIX adresserat så skulle förklaringen för ett ”YES adresserat” se ut ungefär så här:

”Stoppas all reklam?
Målet är att direktreklam inte ska sändas till konsumenter vars namn inte finns med i YES adresserat. För att inte göra det behöver företagen (och föreningar och trossamfund) – innan de sänder sådan reklam – kontrollera att mottagarnas namn finns med i YES adresserat. YES adresserat gäller för marknadsföring som postas till konsumenter. Men även om Du inte anmält Dig till YES adresserat får företag där Du är eller nyligen varit kund sända adresserad reklam till Dig. Om Du inte vill få reklam från företag där Du är eller nyligen varit kund kan Du göra en anmälan direkt till företaget.”

Skyddet gäller alltså mot direktreklam: http://sv.wikipedia.org/wiki/Direktreklam

Om det är biten om ”samhällsinformation” du är bekymrad över så anser jag att det bör räknas som reklam att spamma ickemedlemmar om information som inte är relaterad till våra demokratiska val. Information som har med kommande demokratiska val att göra ser jag däremot som samhällsinformation. Jag har inte hittat någon definition på hur lagen avgränsar vad som ingår i termen ”samhällsinformation” idag.

Som deadrabbit nämnde så kallas Oadresserad reklam för ODR av posten. Postens tjänster för ODR (http://services3.posten.se/ptm/bin/ptmpdf?objectid=5015.12092) och ODR Lokal (http://services3.posten.se/ptm/bin/ptmpdf?objectid=5014.11968) skulle måste förändras till att matchas mot YES registret när det finns. När väl en vettig matchning är gjord så skickar posten sen specifika ODR till specifika personer beroende på mottagarens reklamönskemål.

SPAR kan också vara intressant för den här frågan: http://www.statenspersonadressregister.se/Om-SPAR.html

Michael Anderson skrev

Ironiskt att Piratpartiet av alla vill strypa åsiktsfriheten.

Som samhällsinformation räknas information från myndigheter, politiska partier, ideella föreningar och religiösa samfund.
Det skulle alltså kunna gälla en hinduistisk tidning. lika väl som en tidning från en miljöorganisation, till exempel. Eller information från Piratpartiet, som har betydligt färre medlemamr än Svenska kyrkan, om man nu ska göra den jämförelsen…

På många håll dimper det ner en tidning från Svenska kyrkan fyra gånger per år. Många uppskattar att få den kontakten från kyrkan, även om man inte är aktiv, kanske inte ens medlem. Vill man inte läsa den slipper man.

För samhällsinformation gäller tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen. Dessa grundlagar är stiftade för att tillse att vi kan upprätthålla en allmän debatt och på så sätt värna om det demokratiska samhället. Och religionsfriheten, om man så vill.
Ett så pass öppet samhälle kan vi väl ändå tillåta oss att ha?

mvh Michael A, informatör inom Svenska kyrkan

Wasteless Sverige skrev

Hej Tommy

va roligt att ni tar upp frågan om direktreklam. Vi på Wasteless Sverige vill att konsumenten får bara den reklam som han/hon.

Wasteless Sverige är en ideell förening som grundades 2012 i syfte att minska det resursslöseri och pappersspill som direktreklam medför. Vår vision är att påverka dagens direktreklam till att bli miljösmart och mer anpassad efter konsuments önskemål och behov, till skillnad mot hur dagens massutskick är utformade.

Konsumenten kan stoppa eller avstå all obeställd direktreklam genom att anmäla sig till NIX-reklamregister. Vår tjänst skiljer sig genom att vi möjliggör att du avstår från all oönskad reklam men samtidigt tillåter dig att få den reklam du faktiskt efterfrågar. Företagen är därmed skyldiga enligt MFL att tvätta sina kundregister utifrån dina val.

MVH

Wasteless Sverige skrev

Tja igen

jag fick ett error vid mitt tidigare kommentar. Som sagt vi på Wasteless Sverige vill att konsumenten får bara den reklam som han/hon vill ha :)
Med andra ord ett YES REGISTER

MVH
Julia
Wasteless Sverige

Patrik skrev

Har inte läst alla kommentarer det är därför möjligt att jag upprepar vad någon redan skrivit.

Med tanke på att det är PP vi på något sätt företräder blir jag lite förundrad över alla ryggdunkningar till förslaget om att skapa ytterligare ett register i Sverige.

I detta register kommer det sannolikt var möjligt att utläsa vad personer har för intressen, vilken affär de går till och i kombination med icakort och liknande så blir vi snart nekade försäkringar på grund av vårt intresse för vapen eller vårt konsumerande av chips varje fredag.

Jaja jag vet att jag har foliehatten på mig här, men att vi hamnar i fler register är INTE bra oavsett om det finns en stor konspiration bakom allt eller inte.

MVH Patrik

Lämna ett svar till Deep Blue Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>