Avskaffa syslöjd och träsläjd och inför datorkunskap

Idag så har man både trä och syslöjd i grundskolan som är obligatorisk och väldigt utdaterande ämnen som tillhör 1900-talets tidiga början. Dessa ämnen fanns med då för att behovet fanns för dessa ämnen, idag o andra sidan så är det väldigt få som bygger sin egen stol eller syr sina egna byxor det är helt enkelt inte ett ämne som alla behöver lära sig och av den anledningen borde de inte vara obligatoriska längre. Däremot finns det ett ämna som är väldigt aktuellt idag, hela samhället är idag byggt runt många olika IT-system och tekniker men som täcks väldigt dåligt i grundskolan.

Jag förslår att vi borde driva en linje att ersätta trä och syslöjden med datorkunskap. Det är också väldigt viktigt när man ger denna utbildning att man inte bara går igenom hur Microsoft Word och Windows fungerar. Det finns många alternativ och lärarna bör därför åtminstone visa upp alternativen i skolan istället för att låsa sig vid en produkt.

Förutom detta så bör kursen gå lite djupare än att bara visa hur man klicka på olika saker. Kursen bör gå igenom hur internet fungerar, lära eleverna enklare sätt att göra webbsidor så som html och även en bit på hur dator fungerar hårdvarumässigt.

När hela samhället redan gått över till en IT era så sitter skolan fortfarande och låsas att året är 1980 och att dator är inget vanligt folk använder, detta bör åtgärdas snarast.

Simon Lindgren

Simon finns på sin blogg

Kommentarer

Mathias skrev

Tror att lösningen snarare är att fixa till den datorundervisningen som redan finns, istället för att ta bort trä och syslöjd. det är inte brist på datorundervisning utan brist i datorundervisningen idag. Trä och sy slöjd behövs för att klara sig självständigt i dagens samhälle(träslöjd kan diskuteras, men sy i en knapp eller laga ett par byxor skalla kunna), likaså är det med hemkunskap som kommer bli viktigare

Mathias skrev

Tror att lösningen snarare är att fixa till den datorundervisningen som redan finns, istället för att ta bort trä och syslöjd. det är inte brist på datorundervisning utan brist i datorundervisningen idag. Trä och sy slöjd behövs för att klara sig självständigt i dagens samhälle(träslöjd kan diskuteras, men sy i en knapp eller laga ett par byxor skalla kunna), likaså är det med hemkunskap som kommer bli viktigare

Jesper skrev

Håller helt med om att datorkunskapen bör förbättras och att det vore vettigt att ha detta som ett separat ämne redan i grundskolan. Men trä- och syslöjd ska man nog akta sig för att ta bort, även om man tror att det är relativt onädigt i dagens samhälle, så är det ett av få ämnen i skolan som tränar barnen på något praktiskt. Detta kan visa sig vara viktigt senare, tänk dig vuxna som inte kan slå in en spik i väggen för den nya tavlan, bara pågrund av att de aldrig tidigare har använt en hammare. Nej, slöjden är ännu en viktig del av allämnbildningen, däremot så kan man ju alltid granska hur man skulle kunna uppdatera den till dagens behov.

Jesper skrev

Håller helt med om att datorkunskapen bör förbättras och att det vore vettigt att ha detta som ett separat ämne redan i grundskolan. Men trä- och syslöjd ska man nog akta sig för att ta bort, även om man tror att det är relativt onädigt i dagens samhälle, så är det ett av få ämnen i skolan som tränar barnen på något praktiskt. Detta kan visa sig vara viktigt senare, tänk dig vuxna som inte kan slå in en spik i väggen för den nya tavlan, bara pågrund av att de aldrig tidigare har använt en hammare. Nej, slöjden är ännu en viktig del av allämnbildningen, däremot så kan man ju alltid granska hur man skulle kunna uppdatera den till dagens behov.

Robin skrev

Trä och Syslöjd är jätteviktigt. Det är där man lär sig sunt bondförnuft helt enkelt. Avskaffa inte det. Gör datorvetenskap dock obligatorisk.

Robin skrev

Trä och Syslöjd är jätteviktigt. Det är där man lär sig sunt bondförnuft helt enkelt. Avskaffa inte det. Gör datorvetenskap dock obligatorisk.

Simon skrev

Sy och träslöjd är bra ämnen för att lära barn att man inte måste köpa allting färdigt. Att ha grundläggande färdigheter i hur man tillverkar saker tycker jag är en bra sak.

Simon skrev

Sy och träslöjd är bra ämnen för att lära barn att man inte måste köpa allting färdigt. Att ha grundläggande färdigheter i hur man tillverkar saker tycker jag är en bra sak.

Michael skrev

Både Datorkunskap, och Internetsäkerhet borde vara obligatoriska ämnen redan i Grundskolan. Finns många minderåriga som gör massa dumheter på internet, utan att veta vad dom sysslar med. Och pga detta, så finns det enorma risker för eventuella brott som dom kan råka ut för (eller eventuellt begå), utan att veta om det.

Trä- och Syslöjd är ämnen som jag tycker kan finnas kvar, dock får det gärna ligga som ett ”Eget val” av eleven, om denne vill gå Träslöjd, eller Syslöjd. Behöver absolut inte ha ”både och” på schemat.

Michael skrev

Både Datorkunskap, och Internetsäkerhet borde vara obligatoriska ämnen redan i Grundskolan. Finns många minderåriga som gör massa dumheter på internet, utan att veta vad dom sysslar med. Och pga detta, så finns det enorma risker för eventuella brott som dom kan råka ut för (eller eventuellt begå), utan att veta om det.

Trä- och Syslöjd är ämnen som jag tycker kan finnas kvar, dock får det gärna ligga som ett ”Eget val” av eleven, om denne vill gå Träslöjd, eller Syslöjd. Behöver absolut inte ha ”både och” på schemat.

Mikael skrev

Att ta bort träslöjd är inget alternativ då detta grundar för vidarestudier på byggprogrammen, något som i allra högsta grad behövs för framtidens samhälle (snickare mm bygger hus, inte en dator). Däremot kan man helt klart hävda att datorkunskapen behöver utökas betydligt, inte bara tidmässigt sett utan även kunskapsmässigt. Att kunna navigera i den ocean av kunskap som finns därute är idag viktigt, särskilt i de humanistiska ämnena där jag allt mer stöter på eleven som inte har en källkritisk hållning. Så breddning av datorkunskap javisst, men inte på bekostnad av ämnen som faktiskt har stor relevens för framtida studier och samhället i stort.

Mikael skrev

Att ta bort träslöjd är inget alternativ då detta grundar för vidarestudier på byggprogrammen, något som i allra högsta grad behövs för framtidens samhälle (snickare mm bygger hus, inte en dator). Däremot kan man helt klart hävda att datorkunskapen behöver utökas betydligt, inte bara tidmässigt sett utan även kunskapsmässigt. Att kunna navigera i den ocean av kunskap som finns därute är idag viktigt, särskilt i de humanistiska ämnena där jag allt mer stöter på eleven som inte har en källkritisk hållning. Så breddning av datorkunskap javisst, men inte på bekostnad av ämnen som faktiskt har stor relevens för framtida studier och samhället i stort.

Per "wertigon" Ekström skrev

Även jag är emot att man helt tar bort trä- och syslöjd.

Träslöjd lär en handskas med verktyg och hur man bygger någonting med hjälp av små byggbitar.

Syslöjd skulle man dock teoretiskt kunna lägga in i hemkunskapen, och då utöka denna till att inte bara lära ut matlagning utan även hur man syr i en knapp eller hur man syr ett mjukisdjur.

Datorkunskap bör dock som du säger påbörjas från runt ÅK 6 till och med ÅK 9, där man det första året bekantar sig med datorn och ordbehandling, och ÅK 9 kör en grundutbildning i Programmering (basicly Programmering A) och ett mindre projektarbete där man skapar något i datorn. Jag tycker också att datorkunskap bör vara ett slöjdämne.

Per "wertigon" Ekström skrev

Även jag är emot att man helt tar bort trä- och syslöjd.

Träslöjd lär en handskas med verktyg och hur man bygger någonting med hjälp av små byggbitar.

Syslöjd skulle man dock teoretiskt kunna lägga in i hemkunskapen, och då utöka denna till att inte bara lära ut matlagning utan även hur man syr i en knapp eller hur man syr ett mjukisdjur.

Datorkunskap bör dock som du säger påbörjas från runt ÅK 6 till och med ÅK 9, där man det första året bekantar sig med datorn och ordbehandling, och ÅK 9 kör en grundutbildning i Programmering (basicly Programmering A) och ett mindre projektarbete där man skapar något i datorn. Jag tycker också att datorkunskap bör vara ett slöjdämne.

Mikael Hedberg skrev

Jag håller med alla ovanstående om att det vore en dålig idé att ta bort slöjden. Jag erkänner villigt att jag inte bygger några stolar eller stickar några sockor, men jag har ändå nytta av att ha lärt mig hantera verktyg i hemmet i allt från att sätta upp hyllor till annat småfix och av att ha lärt mig sy för att laga småsaker eller sy på knappar.

Vi har inget direkt behov av att kunna sydamerikas största floder heller, men vi lär oss det likväl. Det finns mycket man skulle kunna fila på i skolans undervisning men jag tror inte på att ta bort ämnen för att man inte har 100% praktisk nytta av dem.

Dock bör vi absolut ha någon form av idéer om datorundervisningen som i dagsläget är katastrofalt dålig.

Mikael Hedberg skrev

Jag håller med alla ovanstående om att det vore en dålig idé att ta bort slöjden. Jag erkänner villigt att jag inte bygger några stolar eller stickar några sockor, men jag har ändå nytta av att ha lärt mig hantera verktyg i hemmet i allt från att sätta upp hyllor till annat småfix och av att ha lärt mig sy för att laga småsaker eller sy på knappar.

Vi har inget direkt behov av att kunna sydamerikas största floder heller, men vi lär oss det likväl. Det finns mycket man skulle kunna fila på i skolans undervisning men jag tror inte på att ta bort ämnen för att man inte har 100% praktisk nytta av dem.

Dock bör vi absolut ha någon form av idéer om datorundervisningen som i dagsläget är katastrofalt dålig.

Daniel skrev

både trä och syslöjd behövs och ska vara kvar, datorkunskapen skaffar många ungdomar även utanför skolan. men jag tror lärarna behöver en utbildning i att utbilda eleverna i datorkunskap. det är dom som sätter gränserna för hur fort utbildningen kan gå. andra saker som skolan bör ta upp är sånna praktiska saker som hur man betalar räkningar och sköter sig själv efter skolan är slut och man kastas in i vuxenlivet.

Daniel skrev

både trä och syslöjd behövs och ska vara kvar, datorkunskapen skaffar många ungdomar även utanför skolan. men jag tror lärarna behöver en utbildning i att utbilda eleverna i datorkunskap. det är dom som sätter gränserna för hur fort utbildningen kan gå. andra saker som skolan bör ta upp är sånna praktiska saker som hur man betalar räkningar och sköter sig själv efter skolan är slut och man kastas in i vuxenlivet.

Anders Troberg skrev

Slöjdämnena är bra, men felriktade. Mitt minne av träslöjden (som, enligt koll med dagens unga, fortfarande verkar stämma) är att den handlar om att sandpappra och hyvla, helt enkelt för att det är lätt för läraren.

Idag snickrar man med maskiner. Bara de verkliga entusiasterna (som inte behöver lära sig, de kan redan) gör det för hand.

Likaså skulle jag vilja se en mer praktiskt anpassad slöjd. Exempel:

* Skruva ihop möbler?
* Hur väljer man rätt skruv för ett jobb?
* Hur fäster man saker i gipsskiva?
* Tapetsering och målning?
* Hur väljer och sköter man sina verktyg?
* Enklare reparationer av cykel/moped/bil (hoppad kedja, byta däck vid punktering osv)?
* Hur hållbar är en konstruktion (har sett massor av exempel på folk som inte fattar hur man ska dimensionera eller bygga för att det ska bli starkt)?
* Hur arbetar man säkert (verktyg, stegar osv)?
* När ska man spika och när ska man skruva?
* Hur väljer man rätt lim, och hur starkt blir det?

Det är frågor som alla kommer i kontakt med någon gång. Att sandpappra smörknivar är bara sysselsättning, inte utlärning.

Syslöjd ser jag inte som lika viktigt. Visst, man kan fixa sina kläder, men hur många gör det idag, och är det verkligen rocket science att byta en knapp (om man ens kan hitta en likadan…)? Det kan iofs vara min vana att tänka i ”hårda material” som färgar min åsikt där, men jag ser mindre nytta av syslöjd. För mig känns den mer som något slags ”men tjejerna ska väl också ha något att göra”, och det är ett föråldrat synsätt.

Däremot bör datorkunskap få en tydligare roll, och det ska definitivt vara ett eget ämne. Det räcker inte att säga ”…men vi använder ju datorn i andra ämnen, ju…”. Den ska också vara leverantörsoberoende, utbildningen ska inte vara kopplat till någon av marknadens stora aktörer (exempelvis Microsoft eller Apple), utan ska ske på öppna plattformar. Vi låter inte McDonalds stå för näringsläran…

Anders Troberg skrev

Slöjdämnena är bra, men felriktade. Mitt minne av träslöjden (som, enligt koll med dagens unga, fortfarande verkar stämma) är att den handlar om att sandpappra och hyvla, helt enkelt för att det är lätt för läraren.

Idag snickrar man med maskiner. Bara de verkliga entusiasterna (som inte behöver lära sig, de kan redan) gör det för hand.

Likaså skulle jag vilja se en mer praktiskt anpassad slöjd. Exempel:

* Skruva ihop möbler?
* Hur väljer man rätt skruv för ett jobb?
* Hur fäster man saker i gipsskiva?
* Tapetsering och målning?
* Hur väljer och sköter man sina verktyg?
* Enklare reparationer av cykel/moped/bil (hoppad kedja, byta däck vid punktering osv)?
* Hur hållbar är en konstruktion (har sett massor av exempel på folk som inte fattar hur man ska dimensionera eller bygga för att det ska bli starkt)?
* Hur arbetar man säkert (verktyg, stegar osv)?
* När ska man spika och när ska man skruva?
* Hur väljer man rätt lim, och hur starkt blir det?

Det är frågor som alla kommer i kontakt med någon gång. Att sandpappra smörknivar är bara sysselsättning, inte utlärning.

Syslöjd ser jag inte som lika viktigt. Visst, man kan fixa sina kläder, men hur många gör det idag, och är det verkligen rocket science att byta en knapp (om man ens kan hitta en likadan…)? Det kan iofs vara min vana att tänka i ”hårda material” som färgar min åsikt där, men jag ser mindre nytta av syslöjd. För mig känns den mer som något slags ”men tjejerna ska väl också ha något att göra”, och det är ett föråldrat synsätt.

Däremot bör datorkunskap få en tydligare roll, och det ska definitivt vara ett eget ämne. Det räcker inte att säga ”…men vi använder ju datorn i andra ämnen, ju…”. Den ska också vara leverantörsoberoende, utbildningen ska inte vara kopplat till någon av marknadens stora aktörer (exempelvis Microsoft eller Apple), utan ska ske på öppna plattformar. Vi låter inte McDonalds stå för näringsläran…

Bengt Ericsson skrev

Jag håller med Anders Trobergs kommentar ovan, dock vill jag gärna inflika med att ”syslöjden” kan ingå i kursen ”urban överlevnad” – att lära sig handskas med, och underhålla, textilier och liknande material är lika viktigt som de andra ovannämnda sakerna.

Bengt Ericsson skrev

Jag håller med Anders Trobergs kommentar ovan, dock vill jag gärna inflika med att ”syslöjden” kan ingå i kursen ”urban överlevnad” – att lära sig handskas med, och underhålla, textilier och liknande material är lika viktigt som de andra ovannämnda sakerna.

Martin skrev

Håller med ovanstående om att slöjden bör vara kvar därför att den fyller en funktion även i dagens samhälle. Visst finns det utrymme för förändring i ämnena. En sak man lätt bortser från när man pratar slöjd är att eleven får en viss känsla för att arbeta säkert (både i trä och syslöjd, den som anser syslöjd ofarligt kan ju testa att köra handen i en symaskin).
Vad gäller datorkunskap är väl det i princip ett obligatoriskt ämne idag; problemet ligger mer hos lärarna och hur kurserna är utformade än att ämnet inte finns.

Martin skrev

Håller med ovanstående om att slöjden bör vara kvar därför att den fyller en funktion även i dagens samhälle. Visst finns det utrymme för förändring i ämnena. En sak man lätt bortser från när man pratar slöjd är att eleven får en viss känsla för att arbeta säkert (både i trä och syslöjd, den som anser syslöjd ofarligt kan ju testa att köra handen i en symaskin).
Vad gäller datorkunskap är väl det i princip ett obligatoriskt ämne idag; problemet ligger mer hos lärarna och hur kurserna är utformade än att ämnet inte finns.

Kakan skrev

Det vore katastrof att ta bort slöjdämnet i skolan! Barn (människor) behöver få möjlighet att utveckla även praktiska färdigheter, i synnerhet i dagens så informationsstyrda samhälle. Dessutom ger både hård och mjuk slöjd tillfälle att utveckla även intellektuella färdigheter, bl.a. kräver t.ex. mönsterkonstruktion/ritningar att man mäter, räknar, planerar, beräknar okända storheter, materialkunskap/hållfasthetslära, o.s.v. Hur man beräknar materialåtgång, slutlig storlek, hur man vårdar det färdiga föremålet, hur man tar hand om det när det inte längre går att använda (materialåtervinning, kretslopp).

Slöjdämnet är MYCKET mer än att bara sandpappra en hylla eller sticka provlappar. Att sedan slöjdämnet redan är eftersatt i både utveckling och budget, det är ett problem som vi borde ta tag i och lyfta fram snarare än att skyffla undan och ta bort ur ekvationen.

Gärna en för rådande verklighet bättre anpassad datorundervisning redan i tidiga klasser, men inte på bekostnad av slöjdämnet – ett av de få skolämnena som utvecklar hela människan, så väl intellektuellt som praktiskt!

Kakan skrev

Det vore katastrof att ta bort slöjdämnet i skolan! Barn (människor) behöver få möjlighet att utveckla även praktiska färdigheter, i synnerhet i dagens så informationsstyrda samhälle. Dessutom ger både hård och mjuk slöjd tillfälle att utveckla även intellektuella färdigheter, bl.a. kräver t.ex. mönsterkonstruktion/ritningar att man mäter, räknar, planerar, beräknar okända storheter, materialkunskap/hållfasthetslära, o.s.v. Hur man beräknar materialåtgång, slutlig storlek, hur man vårdar det färdiga föremålet, hur man tar hand om det när det inte längre går att använda (materialåtervinning, kretslopp).

Slöjdämnet är MYCKET mer än att bara sandpappra en hylla eller sticka provlappar. Att sedan slöjdämnet redan är eftersatt i både utveckling och budget, det är ett problem som vi borde ta tag i och lyfta fram snarare än att skyffla undan och ta bort ur ekvationen.

Gärna en för rådande verklighet bättre anpassad datorundervisning redan i tidiga klasser, men inte på bekostnad av slöjdämnet – ett av de få skolämnena som utvecklar hela människan, så väl intellektuellt som praktiskt!

Anton Nordenfur skrev

Som flera andra säger tror jag inte att vi behöver avskaffa slöjden, däremot tycker jag definitivt att vi måste totalrevampa datorkunskapen. Alla elever borde krävas ha grundläggande förståelse av de största operativsystemen (Windows, Mac, Linux) och vad som skiljer dem åt, samt ha en grundläggande uppfattning om hur webbdesign och programmering fungerar. Att lära barnen Word och Internet Explorer känns allt mindre viktigt i en värld där alla börjar använda dessa vid fem års ålder.

Anton Nordenfur skrev

Som flera andra säger tror jag inte att vi behöver avskaffa slöjden, däremot tycker jag definitivt att vi måste totalrevampa datorkunskapen. Alla elever borde krävas ha grundläggande förståelse av de största operativsystemen (Windows, Mac, Linux) och vad som skiljer dem åt, samt ha en grundläggande uppfattning om hur webbdesign och programmering fungerar. Att lära barnen Word och Internet Explorer känns allt mindre viktigt i en värld där alla börjar använda dessa vid fem års ålder.

Tommy skrev

Jag gillar Anders Trobergs kommentar!
Man kan ersätta sy och träslöjd med ”Praktisk kunskap” där man får lära sig diverse praktiska saker. Även saker som byta en propp om en säkring går och hur man hanterar en tvättmaskin och torktumlare kan passa in i praktisk kunskap. Verklighetsbaserade praktiska saker som alla kommer att kunna ha användning av i livet.

När det gäller Datorkunskap:
* Netikett ska läras ut så de lär sig skapa vettiga ämnesrader i mail och forum, citera och länka till saker på ett vettigt sätt, och att man ska tänka sig för och inte bör häckla folk på olika sätt bara för att det går.

* Fler tangentbortslayouter än QWERTY bör läras ut. Folk bör få veta att det finns bättre alternativ och att man faktiskt kan göra helt egna tangentbordslayouts.

* Installationslärdom. Att det finns gratisalternativ för det mesta och att man ibland måste vara uppmärksam på att bocka ur bockar med irriterande reklamalternativ som förbockas som standard i en del programinstallationer.

* Digitalt självförsvar. Hur man undviker scams och skadlig programvara, och att det finns gratisalternativ mot virus med mera.

* Felsökning. Hur man på egen hand kan felsöka och komma tillrätta med problem vid blåskärmar mm genom att söka på internet.

* Basic kunskaper och lite testapå möjligheter med andra operativsystem än Windows XP, Vista eller vad nu skoldatorerna har installerat.

Tommy skrev

Jag gillar Anders Trobergs kommentar!
Man kan ersätta sy och träslöjd med ”Praktisk kunskap” där man får lära sig diverse praktiska saker. Även saker som byta en propp om en säkring går och hur man hanterar en tvättmaskin och torktumlare kan passa in i praktisk kunskap. Verklighetsbaserade praktiska saker som alla kommer att kunna ha användning av i livet.

När det gäller Datorkunskap:
* Netikett ska läras ut så de lär sig skapa vettiga ämnesrader i mail och forum, citera och länka till saker på ett vettigt sätt, och att man ska tänka sig för och inte bör häckla folk på olika sätt bara för att det går.

* Fler tangentbortslayouter än QWERTY bör läras ut. Folk bör få veta att det finns bättre alternativ och att man faktiskt kan göra helt egna tangentbordslayouts.

* Installationslärdom. Att det finns gratisalternativ för det mesta och att man ibland måste vara uppmärksam på att bocka ur bockar med irriterande reklamalternativ som förbockas som standard i en del programinstallationer.

* Digitalt självförsvar. Hur man undviker scams och skadlig programvara, och att det finns gratisalternativ mot virus med mera.

* Felsökning. Hur man på egen hand kan felsöka och komma tillrätta med problem vid blåskärmar mm genom att söka på internet.

* Basic kunskaper och lite testapå möjligheter med andra operativsystem än Windows XP, Vista eller vad nu skoldatorerna har installerat.

Anton Nordenfur skrev

Angående att undervisa andra layouter än QUERTY, är det verkligen viktigt? Förstår man inte ganska intuitivt att QUERTY bara är den mest populära? Jag har svårt att se många tillfällen i livet när det är viktigt att kunna andra layouter. Att föreslå en nationell övergång till en annan layout skulle däremot vara intressant. :)

Anton Nordenfur skrev

Angående att undervisa andra layouter än QUERTY, är det verkligen viktigt? Förstår man inte ganska intuitivt att QUERTY bara är den mest populära? Jag har svårt att se många tillfällen i livet när det är viktigt att kunna andra layouter. Att föreslå en nationell övergång till en annan layout skulle däremot vara intressant. :)

Tommy skrev

Anton: Ja, det är viktigt för att luckra upp synsättet att QWERTY är den enda rätta sanningen i tangentborslayout.

Väldigt många är inte ens medveten om att det går att välja något annat och de känner inte till bakgrunden till varför vi använder QWERTY.

Jag tycker att det hör till datakunskap att få reda på att det finns andra varianter, varför vi använder QWERTY, och att det är möjligt att själv välja bättre och effektivare layouts.

Att lära upp nästa generation att det finns bättre alternativ luckrar antagligen upp synsättet att QWERTY är det enda rätta en aning, men det är väldigt långt kvar till att samhället är redo att göra en nationell övergång till något bättre.

Tommy skrev

Anton: Ja, det är viktigt för att luckra upp synsättet att QWERTY är den enda rätta sanningen i tangentborslayout.

Väldigt många är inte ens medveten om att det går att välja något annat och de känner inte till bakgrunden till varför vi använder QWERTY.

Jag tycker att det hör till datakunskap att få reda på att det finns andra varianter, varför vi använder QWERTY, och att det är möjligt att själv välja bättre och effektivare layouts.

Att lära upp nästa generation att det finns bättre alternativ luckrar antagligen upp synsättet att QWERTY är det enda rätta en aning, men det är väldigt långt kvar till att samhället är redo att göra en nationell övergång till något bättre.

Thomas Gunnarson skrev

En gång i skolan så skulle vi lära skriva maskin…
Ett tangentbord alltså.
Nej, för farao, sånt kommer jag aldrig att syssla med, sa jag…
Jaha. Och vad gör jag nu?
Så att spåna om framtiden är omöjligt….
Att förstå vilket helvete byråkratin kan åstadkomma/åstadkommer med datorns hjälp är en utbildning i demokrati.
Inte samma som syslöjd och annat. Vilket är ett sätt att lära den enskilde att lösa sina egna problem…
Som att laga sitt dagliga mål mat.
Eller att hålla kvar kläderna på kroppen…

Thomas Gunnarson skrev

En gång i skolan så skulle vi lära skriva maskin…
Ett tangentbord alltså.
Nej, för farao, sånt kommer jag aldrig att syssla med, sa jag…
Jaha. Och vad gör jag nu?
Så att spåna om framtiden är omöjligt….
Att förstå vilket helvete byråkratin kan åstadkomma/åstadkommer med datorns hjälp är en utbildning i demokrati.
Inte samma som syslöjd och annat. Vilket är ett sätt att lära den enskilde att lösa sina egna problem…
Som att laga sitt dagliga mål mat.
Eller att hålla kvar kläderna på kroppen…

MOB_i_L på Twitter skrev

CAD kan användas i slöjd (trä- och metall samt textil), teknik och bild. Teknik var ej obligatoriskt när jag gick i skolan men jag hade det i viss mån som fritt-valt-arbete (numera elevens val), ty jag hade elektronik i 7:an, foto i 8:an och programmering i 9:an. Jag hade gärna lärt mig programmering tidigare men det fanns inga billiga, användbara datorer innan 1981. Jag gick ut grundskolan vårterminen 1982. Jag tyckte trä- och metallslöjd och bild var de roligaste ämnena. Nu är jag fysiker och programutvecklare, men arbetslös sedan i november. Jag utvecklar dock program och CAD:ar på fritiden förutom att söka jobb. Programmeringskunskaper underlättar jobbsökandet och uppföljningen – man kan t.ex. utveckla LibreOffice-makron & andra system.

Man har nytta av slöjd för att reparera saker och det är bättre för miljön att reparera saker än att kasta dem. Vissa dyra saker som t.ex. båtar och bilar kastar man inte bara – utan man försöker reparera dem. Att sy i knappar är också bra att kunna för att förlänga livslängden på kläder.

MOB_i_L på Twitter skrev

CAD kan användas i slöjd (trä- och metall samt textil), teknik och bild. Teknik var ej obligatoriskt när jag gick i skolan men jag hade det i viss mån som fritt-valt-arbete (numera elevens val), ty jag hade elektronik i 7:an, foto i 8:an och programmering i 9:an. Jag hade gärna lärt mig programmering tidigare men det fanns inga billiga, användbara datorer innan 1981. Jag gick ut grundskolan vårterminen 1982. Jag tyckte trä- och metallslöjd och bild var de roligaste ämnena. Nu är jag fysiker och programutvecklare, men arbetslös sedan i november. Jag utvecklar dock program och CAD:ar på fritiden förutom att söka jobb. Programmeringskunskaper underlättar jobbsökandet och uppföljningen – man kan t.ex. utveckla LibreOffice-makron & andra system.

Man har nytta av slöjd för att reparera saker och det är bättre för miljön att reparera saker än att kasta dem. Vissa dyra saker som t.ex. båtar och bilar kastar man inte bara – utan man försöker reparera dem. Att sy i knappar är också bra att kunna för att förlänga livslängden på kläder.

V skrev

Slöjden är jätteviktig, förutom att det är viktigt att ges möjlighet till kreativitet så skapar den självständighet. Lite händig behöver man trots allt vara, både med hammare och nål.

V skrev

Slöjden är jätteviktig, förutom att det är viktigt att ges möjlighet till kreativitet så skapar den självständighet. Lite händig behöver man trots allt vara, både med hammare och nål.

steelneck skrev

Du bor inte i villa va? Visst 17 finns fortfarande en nyttighet i att lära våra ungar lite grann kring både sy och träslöjd, fråga varenda villaägare i sverige angående träslöjden.. I stora drag håller jag annars med dig, jag vänder mig bara emot att inget behov skulle finnas, dessutom behöver det ena inte utesluta det andra. Bara för att vi börjar introducera ungarna i grundläggande data _och_ datorkunskap redan i lågstadiet betyder inte att en symaskin, pelarborr eller svarv måste bli något främmande för dem när de går ut grundskolan. Kom här ihåg att datakunskap har inte mer att göra med datorer än vad astronomi har med teleskop, det var därför jag markerade ordet ”och”.

När det gäller IT-relaterad undervisning så är det en katastrof idag. Jag skulle tom. vilja gå så långt och säga att folk på tidigt 80-tal hade ett bättre begrepp om vad en dator är än vad som är fallet idag. Då, när nästan ingen hade sett en dator i verkliga livet så såg man dem som en underlig korsning mellan räkne och skrivmaskin, Tv och arkiv. Detta var tämligen korrekt och inte så långt från den universella turingmaskin den är, idag råder närmast datormysticism om man ber någon beskriva vad en dator är.

Praktiskt handlag med och förståelse kring tekniska prylar, verktyg osv. var något mycket viktigt när det industriella samhället växte fram. Att precis alla begrep sig på de mest basala produktionsmedlen var en avgörande grundbult för landets konkurrenskraft och välfärd. Detta är inte annorlunda i ett digitalt samhälle och då borde det mest grundläggande basala vara precis lika viktigt gällande den digitala erans produktionsmedel. Jag talar inte heller om att bara simpelt använda en dator, analogt med att bara använda industriellt producerade produkter, utan att både kunna kontrollera och använda datorn som ett verktyg för att skapa, i likhet med hur trä och syslöjden lär ungarna att kunna kontrollera verktygen och skapa inom de områdena, det samma gäller i hög grad även ämnet teknik. I lågstadiet kan man börja lite lätt på ”hello world” nivå, men att bara surfa på webben eller skriva i datorn är knappast något skolan behöver lära ut.

steelneck skrev

Du bor inte i villa va? Visst 17 finns fortfarande en nyttighet i att lära våra ungar lite grann kring både sy och träslöjd, fråga varenda villaägare i sverige angående träslöjden.. I stora drag håller jag annars med dig, jag vänder mig bara emot att inget behov skulle finnas, dessutom behöver det ena inte utesluta det andra. Bara för att vi börjar introducera ungarna i grundläggande data _och_ datorkunskap redan i lågstadiet betyder inte att en symaskin, pelarborr eller svarv måste bli något främmande för dem när de går ut grundskolan. Kom här ihåg att datakunskap har inte mer att göra med datorer än vad astronomi har med teleskop, det var därför jag markerade ordet ”och”.

När det gäller IT-relaterad undervisning så är det en katastrof idag. Jag skulle tom. vilja gå så långt och säga att folk på tidigt 80-tal hade ett bättre begrepp om vad en dator är än vad som är fallet idag. Då, när nästan ingen hade sett en dator i verkliga livet så såg man dem som en underlig korsning mellan räkne och skrivmaskin, Tv och arkiv. Detta var tämligen korrekt och inte så långt från den universella turingmaskin den är, idag råder närmast datormysticism om man ber någon beskriva vad en dator är.

Praktiskt handlag med och förståelse kring tekniska prylar, verktyg osv. var något mycket viktigt när det industriella samhället växte fram. Att precis alla begrep sig på de mest basala produktionsmedlen var en avgörande grundbult för landets konkurrenskraft och välfärd. Detta är inte annorlunda i ett digitalt samhälle och då borde det mest grundläggande basala vara precis lika viktigt gällande den digitala erans produktionsmedel. Jag talar inte heller om att bara simpelt använda en dator, analogt med att bara använda industriellt producerade produkter, utan att både kunna kontrollera och använda datorn som ett verktyg för att skapa, i likhet med hur trä och syslöjden lär ungarna att kunna kontrollera verktygen och skapa inom de områdena, det samma gäller i hög grad även ämnet teknik. I lågstadiet kan man börja lite lätt på ”hello world” nivå, men att bara surfa på webben eller skriva i datorn är knappast något skolan behöver lära ut.

Tobias skrev

Slöjden tycker jag är viktig, däremot så borde man utöka slöjden till att inkludera även programmering. I högstadiet kunde jag välja mellan trä- och syslöjd, hade varit grymt om jag även hade kunnat välja programmering :)
Datorkunskapen i skolan borde det satsas mycket mer på över huvud taget, men att ta bort slöjdämnena känns inte bra.

Tobias skrev

Slöjden tycker jag är viktig, däremot så borde man utöka slöjden till att inkludera även programmering. I högstadiet kunde jag välja mellan trä- och syslöjd, hade varit grymt om jag även hade kunnat välja programmering :)
Datorkunskapen i skolan borde det satsas mycket mer på över huvud taget, men att ta bort slöjdämnena känns inte bra.

Christoffer skrev

Utveckla slöjden istället och låt barnen göra vettiga saker istället för alla skit uppgifter vars resultat man ändå kastar efteråt. Jag har totalt 3 saker kvar från slöjdens alla timmar en svarvad dosa i trä med lock och två små kuddar som prydnad i soffan. Dock tycker jag ämnen som slöjd och hemkunskap är viktiga och de måste utvecklas med tiden att lära sig sy ett par byxor känns inte relevant men att kanske lära sig sy dit en knapp eller liknande kan vara det.

Christoffer skrev

Utveckla slöjden istället och låt barnen göra vettiga saker istället för alla skit uppgifter vars resultat man ändå kastar efteråt. Jag har totalt 3 saker kvar från slöjdens alla timmar en svarvad dosa i trä med lock och två små kuddar som prydnad i soffan. Dock tycker jag ämnen som slöjd och hemkunskap är viktiga och de måste utvecklas med tiden att lära sig sy ett par byxor känns inte relevant men att kanske lära sig sy dit en knapp eller liknande kan vara det.

Anna Troberg skrev

Jag tycker nog inte heller att det är så bra att ta bort trä- och syslöjd. Det är bra om grundskolan är någon slags smörgåsbord av vad livet kan tänkas erbjuda en. För en gångs skull måste jag dock hålla med min bror och säga att träslöjden kanske borde vara lite mer praktiskt anpassad. Det känns viktigare att kunna montera upp en hylla själv än att ägna två månader åt att göra en smörkniv som man kan köpa tre för en tia på IKEA.

Däremot Bror… Det må inte vara rocket science, men har du verkligen någonsin sytt i en knapp? I så fall måste jag dåna och falla av stolen en smula. ;-) :-D

Jag tror att det är lätt att tro att alla måste lära sig det man själv tycker är viktigt. Är man nätverksadministratör, så kanske man glömmer att någon faktiskt måste bygga huset som servrarna står i. Är man den som bygger serverhuset, så kanske man å andra sidan inte skänker servrarna en tanke. Men, alla delar behövs för att ett samhälle ska fungera.

Och för att nu göra som alla andra och vurma för något som ligger mig varmt om hjärtat, så skulle jag vilja se mer och lite annorlunda historieundervisning. En massa dåliga saker sker för att vi blir mer och mer historielösa.

Folk pratar om ”den hemska massinvandringen” utan att skänka en tanke på att det för ca 150 år sedan ”massinvandrade” 1,3 miljoner svenskar till Amerika. De kunde inte språket. De hade inga jobb. De var i allt väsentligt sämre rustade att tillföra det nya landet något än vad en majoritet av de som kommer till Sverige i dag är. Ändå tycks det vara glömt.

På samma sätt tycks det vara glömt hur det kan gå när staten massinsamlar information om sina medborgare och börjar missbruka den. Det är inte ens 25 år sedan Berlinmuren föll, men svenska politiker tycks redan ha glömt hur folk hade det i Östtyskland och håller sakta men säkert på att begå samma misstag.

Mycket historieundervisning handlar om att slå in årtal. Det kanske är dags för lite mer tillämpad historia. Varför inte relatera historien mer till samtiden? Varför inte lära barn och ungdomar redan från början att historia inte är något gammalt tråk som man studerar för att man måste, utan för att man behöver kunskapen för att kunna läsa och förstå sin samtid.

Anna Troberg skrev

Jag tycker nog inte heller att det är så bra att ta bort trä- och syslöjd. Det är bra om grundskolan är någon slags smörgåsbord av vad livet kan tänkas erbjuda en. För en gångs skull måste jag dock hålla med min bror och säga att träslöjden kanske borde vara lite mer praktiskt anpassad. Det känns viktigare att kunna montera upp en hylla själv än att ägna två månader åt att göra en smörkniv som man kan köpa tre för en tia på IKEA.

Däremot Bror… Det må inte vara rocket science, men har du verkligen någonsin sytt i en knapp? I så fall måste jag dåna och falla av stolen en smula. ;-) :-D

Jag tror att det är lätt att tro att alla måste lära sig det man själv tycker är viktigt. Är man nätverksadministratör, så kanske man glömmer att någon faktiskt måste bygga huset som servrarna står i. Är man den som bygger serverhuset, så kanske man å andra sidan inte skänker servrarna en tanke. Men, alla delar behövs för att ett samhälle ska fungera.

Och för att nu göra som alla andra och vurma för något som ligger mig varmt om hjärtat, så skulle jag vilja se mer och lite annorlunda historieundervisning. En massa dåliga saker sker för att vi blir mer och mer historielösa.

Folk pratar om ”den hemska massinvandringen” utan att skänka en tanke på att det för ca 150 år sedan ”massinvandrade” 1,3 miljoner svenskar till Amerika. De kunde inte språket. De hade inga jobb. De var i allt väsentligt sämre rustade att tillföra det nya landet något än vad en majoritet av de som kommer till Sverige i dag är. Ändå tycks det vara glömt.

På samma sätt tycks det vara glömt hur det kan gå när staten massinsamlar information om sina medborgare och börjar missbruka den. Det är inte ens 25 år sedan Berlinmuren föll, men svenska politiker tycks redan ha glömt hur folk hade det i Östtyskland och håller sakta men säkert på att begå samma misstag.

Mycket historieundervisning handlar om att slå in årtal. Det kanske är dags för lite mer tillämpad historia. Varför inte relatera historien mer till samtiden? Varför inte lära barn och ungdomar redan från början att historia inte är något gammalt tråk som man studerar för att man måste, utan för att man behöver kunskapen för att kunna läsa och förstå sin samtid.

Anders Troberg skrev

En sak till som borde ingå i träslöjden: Åtminstone en termin borde gå åt till att lära ut hur hårt man ska dra en skruv, och att det rätta svaret inte är ”Tills man är blå i ansiktet”…

Om man nu ska ta bort meningslösa ämnen, ta bort gymnastiken. Det är en meningslös kvarleva från nationalistiska ambitioner, ett rent lekämne som borde vara en hobby, inte ett skolämne.

”Däremot Bror… Det må inte vara rocket science, men har du verkligen någonsin sytt i en knapp? I så fall måste jag dåna och falla av stolen en smula.”

Som sagt, det är svårt att hitta en likadan knapp.

Anders Troberg skrev

En sak till som borde ingå i träslöjden: Åtminstone en termin borde gå åt till att lära ut hur hårt man ska dra en skruv, och att det rätta svaret inte är ”Tills man är blå i ansiktet”…

Om man nu ska ta bort meningslösa ämnen, ta bort gymnastiken. Det är en meningslös kvarleva från nationalistiska ambitioner, ett rent lekämne som borde vara en hobby, inte ett skolämne.

”Däremot Bror… Det må inte vara rocket science, men har du verkligen någonsin sytt i en knapp? I så fall måste jag dåna och falla av stolen en smula.”

Som sagt, det är svårt att hitta en likadan knapp.

Jörgen Backman skrev

@Anders: Jag är ledsen, men att du skriver ”en meningslös kvarleva från nationalistiska ambitioner, ett rent lekämne som borde vara en hobby, inte ett skolämne” om gymnastiken visar det kanske att du borde ha lite mer av det istället!
I alla studier om skolan och barns inlärning, kritiseras skolan för att man dragit ner på gymnastiken, för att den är oerhört viktig för lärandet. Minst en timme fysisk aktivitet *om dagen* skulle barn behöva för att stimulera annan inlärning, och det är långt ifrån vad skolan erbjuder! Däremot kan kanske innehållet kritiseras, och det faktum att det sätts betyg i gymnastik.

Jörgen Backman skrev

@Anders: Jag är ledsen, men att du skriver ”en meningslös kvarleva från nationalistiska ambitioner, ett rent lekämne som borde vara en hobby, inte ett skolämne” om gymnastiken visar det kanske att du borde ha lite mer av det istället!
I alla studier om skolan och barns inlärning, kritiseras skolan för att man dragit ner på gymnastiken, för att den är oerhört viktig för lärandet. Minst en timme fysisk aktivitet *om dagen* skulle barn behöva för att stimulera annan inlärning, och det är långt ifrån vad skolan erbjuder! Däremot kan kanske innehållet kritiseras, och det faktum att det sätts betyg i gymnastik.

Deep Blue skrev

Datorkunskapen borde göras både bredare och djupare. Gör undervisning i UNIX, Mac och Windows obligatoriska, eftersom alla dessa system är vanliga ”där ute”.

Trä- och syslöjd borde dock finnas kvar som tillval för de elever som så önskar.

Deep Blue skrev

Datorkunskapen borde göras både bredare och djupare. Gör undervisning i UNIX, Mac och Windows obligatoriska, eftersom alla dessa system är vanliga ”där ute”.

Trä- och syslöjd borde dock finnas kvar som tillval för de elever som så önskar.

Deep Blue skrev

Dessutom så bör idrotten vara frivillig.

Om jag får citera Jerry Seinfeld:

”Any day you had gym class was a weird school day. It started off normal. You had English, Social Studies, Geometry, then suddenly you’re in Lord of the Flies for 40 minutes. You’re hanging from a rope, you have hardly any clothes on, teachers are yelling at you, kids are throwing dodge balls at you and snapping towels – you’re trying to survive. And then it’s Science, Language, and History. Now that is a weird day.”

Deep Blue skrev

Dessutom så bör idrotten vara frivillig.

Om jag får citera Jerry Seinfeld:

”Any day you had gym class was a weird school day. It started off normal. You had English, Social Studies, Geometry, then suddenly you’re in Lord of the Flies for 40 minutes. You’re hanging from a rope, you have hardly any clothes on, teachers are yelling at you, kids are throwing dodge balls at you and snapping towels – you’re trying to survive. And then it’s Science, Language, and History. Now that is a weird day.”

Mikael "MMN-o" Nordfeldth skrev

Varför skulle man ta bort något ämne från skolan? Vad vi behöver är mer utbildning inom fler ämnen!

Utöka med (annat-än-starta-microsoft-office-)IT-kunskap och andra bra ämnen, samt väv in källkritik i skolplanen! Mer kunskap åt eleverna!

Mikael "MMN-o" Nordfeldth skrev

Varför skulle man ta bort något ämne från skolan? Vad vi behöver är mer utbildning inom fler ämnen!

Utöka med (annat-än-starta-microsoft-office-)IT-kunskap och andra bra ämnen, samt väv in källkritik i skolplanen! Mer kunskap åt eleverna!

Ubbe skrev

Ha kvar alla obligatoriska slöjder. Men minska tiden en smula.

Flytta hela Religions-”kunskapen” till Historia och Samhällskunskap. Religion är historia, och politik. Och Fantasy.

Ubbe skrev

Ha kvar alla obligatoriska slöjder. Men minska tiden en smula.

Flytta hela Religions-”kunskapen” till Historia och Samhällskunskap. Religion är historia, och politik. Och Fantasy.

Ubbe skrev

Idé! Obligatoriska grund-kunskaper, med behovs-anpassat flexibilitet.
De elever som lyckats bygga snickra fågelholken, och sy i knapparna är fria att gå vidare till ämnen dom behöver gnugga mer på.

Plugghästar får mer idrott, och alla idrottare får mer matte o fysik. Alla får mer av det de behöver.

Ubbe skrev

Idé! Obligatoriska grund-kunskaper, med behovs-anpassat flexibilitet.
De elever som lyckats bygga snickra fågelholken, och sy i knapparna är fria att gå vidare till ämnen dom behöver gnugga mer på.

Plugghästar får mer idrott, och alla idrottare får mer matte o fysik. Alla får mer av det de behöver.

Mårten skrev

Jag tror inte man ska underskatta slöjdämnena. Det är viktigt att man får praktiska kunskaper för att få en intuitiv förståelse för hur saker fungerar och produceras. Det är också viktigt för att utveckla ett självförtroende och en insikt om att vi faktiskt har möjligheter att göra saker själva och inte måste köpa allt. Människan är utvecklad för att använda både huvudet och händerna. Det är dessutom praktiskt nyttigt att kunna både snickra och sy.

Men gärna bättre datorkunskaper. Jag tycker programmering borde vara ett obligatoriskt ämne och utbildning i Unixmiljö hade helt klart varit önskvärd.

Mårten skrev

Jag tror inte man ska underskatta slöjdämnena. Det är viktigt att man får praktiska kunskaper för att få en intuitiv förståelse för hur saker fungerar och produceras. Det är också viktigt för att utveckla ett självförtroende och en insikt om att vi faktiskt har möjligheter att göra saker själva och inte måste köpa allt. Människan är utvecklad för att använda både huvudet och händerna. Det är dessutom praktiskt nyttigt att kunna både snickra och sy.

Men gärna bättre datorkunskaper. Jag tycker programmering borde vara ett obligatoriskt ämne och utbildning i Unixmiljö hade helt klart varit önskvärd.

Lämna ett svar till Robin Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>