Vårt urbana samhälle bygger på kommunikationer med olika typer av färdmedel; gående, cykel, bussar, bilar, spårvagn etc. Att alla kan samspela i trafiken är viktigt. Idag får de som skall ta körkort utbildning i trafikregler i teori och praktik. Det medför att de som av olika anledningar inte skaffar sig ett körkort; t.ex av ekonomiska skäl eller helt enkelt inte ser ett behov just idag, att de inte får samma utbildning och många inte är medvetna om grundläggande regler.
Om trafikutbildningen förläggs till skolan nationellt så skulle grundläggande kunskap om trafik och dess regler ge säkrare trafik genom ett bättre samspel mellan trafikanter och att då ett körkort fås utan kostnad vid godkänd utbildning vid 18 års ålder. Det skulle innebära att många som av ekonomiska skäl inte kan ta körkort, kan få det och att de som idag inte ser något behov, men i framtiden kommer behöva ett körkort då har det och kan t.ex ta en anställning där körkort krävs.
Jag yrkar att Piratpartiet driver inom sin skolpolitik att elever i grundskolan utbildas i trafikregler i nivå med den man lär sig sig på körskolan och att ett körkort fås utan kostnad vid 18 års ålder om man klarat utbildningen med godkänt.
Henry Rouhivuori
Mail: henry [a] ingsoc.eu
Google+: http://ingsoc.eu
Bildkälla: Wikipedia. Attributation: Minesweeper.
Kommentarer
Varför är det viktigt att ungdomar får körkort?
Får många unga så är körkort ett tungt beslut att ta ekonomiskt och då finns det unga som inte tar ett körkort fast de skulle vilja. Argument två är att trafikregler är bra att lära ut tidigare i skolan utav den anledningen att trafiken är ett samspel mellan olika transportslag. Cyklister och gående vistas i bil och busstrafik.
Nu finns också de personer som inte har tagit körkort då de ansett att det inte behövs, men arbetsmarknaden förändras snabbt och i det läget blir det svårt att ta jobb som kräver körkort. Med förslaget skulle ju körkortet redan finnas och ett byte av jobb underlättas i de fallen.
Därför är det bra att lära ut trafikregler redan i skolan för ett körkort vid 18 års ålder.
I grundskolan ? Är inte det lite väl tidigt.
Detta borde väl ligga i gymnasiet om det skulle finnas ?
Idén som presenterades för mig var att trafikregler är bra att kunna även för de som går eller cyklar, såsom elever i grundskolan. Ja, visst kan det diskuteras om det är på gymnasiet denna utbildningen skall ligga, men de skulle försvåra det hela på grund av att gymnasieskolorna har olika områden de specialiserar sig på. Grundskolan är likadan över hela landet, så då är det väl där själva utbildningen bör ligga. Uppkörning och sådant som hör därtill sker vid 18-års ålder.
Om jag skall precisera, så årskurs nio skulle kunna vara då denna utbildning genomförs.
Jag tycker det låter som en bra ide att det börjas med en djupare utbildning i trafikregler redan i grundskolan. Dock anser jag inte att det ska åläggas skolväsendet att stå med körlektioner och körlärare. På många orter bedrivs idag inte någon körskoleverksamhet då trafikläget inte anses vara tillräckligt komplext för att det ska kunna bedrivas övningskörning i den mån som behövs för att klara en uppkörning ska kommunen då stå för att skicka alla elever ett par gånger i veckan 1-2 timmar enkelresväg för att genomföra körning i närmaste större stad?
Ja, just biten med körlektioner är svårare att förlägga till skolan. Dessa bör ju också ske i tid nära man får körkort det vill säga 18 års ålder. Det utesluter då grundskolan för den praktiska biten.
Jag kan ställa mig bakom din tanke men inte genomförandet, om elever som går i grundskolan ska få ett körkort utan kostnad vid betyget godkänt så är det verkligen orättvist mot alla andra som har fått kravet MVG på sig (för det är den nivån som krävs för att klara teoriprovet!). Hur ska man sedan göra med den praktiska biten, körningen är den stora kostnaden, ska skolan bistå med bil och personal (= kostnader) så att alla elever kan köra bil under lektionstid, ska alla elever ha en 40 minuters körning i veckan så går det åt en lärare per 40 elever bara till körningen och utvärdering av körning, en årskull av elever i en normal skola är 200 elever, och i ålderspannet 16-18 år (körålder) blir det då 400 elever per skola, dvs 10 körlärare på heltid för att varje elev ska få sina 40 minuter, utanpå detta vill jag tillägga att lärare är sjuka ibland, schemat skall läggas för alla elever och de bör även klara ett uppkörningsprov med kravet MVG. Utanpå allt detta tillkommer driftkostnader av bilen, säg 40 kronor per mil (inklusive inköp av bilen och då är det billigt), på 40 minuter kör man ca 3 mil med varje elev det blir 3 mil * 40 timmar i veckan * 10 bilar * 40 veckor i läsåret * 40 kronor per mil = knappt 2 miljoner per läsår bara i driftkostnader, tredubbla den summan för att betala lärarna lön. Hur många skolor skulle på något rimligt sätt ha råd med det?
Nu menar jag godkänt som godkänt i teoriprovet på körskolan.
Att alla grundskolor skulle ha bilar, lärare etc för att eleverna skall lära sig att praktiskt köra en bil är såklart otänkbart och det har ej heller funnits i mina tankar om detta.
Den praktiska biten skulle då göras på körskolan och ja om den biten är den som står för det största kostnaden, så är frågan om staten då detta är på nationell nivå skall stå för den kostnaden.
Det är något som många drömmer om. Först moppekort, sedan lätt MC och bil, därefter MC eller lastbilskort… De allra flesta nöjer sig dock med att ta körkort för bil, för de flesta är ju bilen ett fullt tillräckligt transportmedel för såväl vardag som semester och därför fokuserar också denna artikel på just bilkörkort.