Internt debattinlägg: Trafikförsäkringsskatten

512px-Japanese_car_accident

Trafikförsäkringsskatten är en extraskatt på drygt 30 % av trafikförsäkringspremien som alliansen införde 2007. Den skulle vänja oss vid att sjukvård- och rehabilitering för trafikolycksoffer i framtiden ska betalas via trafikförsäkringen. Därav blev inget, men skatten tickar varje år ca 3 miljarder rakt in i statsbudgeten, inte ett kvidevitt därav går till trafikolycksoffer.

Jag är inte mot höga skatter, tvärtom är jag rädd för att vi får problem med budgetunderskott. Men en skatt ska kännas meningsfull; att bestraffa att försäkra sin bil, vilket man måste och vilket är särskilt dyrt för unga bilister med färska körkort, är ju bara korkat.

En stillastående bil smutsar inte ner. Det känns bättre att lägga skatten på utsläpp av fossilt CO2 från drivmedel i stället. Frågan har hamnat i glömska och mellan stolarna och skatten har tickat på sedan 2007. Att föreslå en grön skatteväxling från trafikförsäkringsskatten till CO2-skatt kan vara ett sätt för Piratpartiet att sticka ut hakan på skatte- och miljöområdet med ett enkelt genomförbart och finansierat förslag.

Thorsten Schütte

Bildkälla. Attributation: Shuets Udono.

Kommentarer

Thorsten Schütte skrev

Hej Magnus!
Oberoende av vilka åsikter man har om höjden på skatterna kan man ju se till att de skatter man måste ha inte blir kontraproduktiva.

Jerker Montelius skrev

Logiskt resonemang. Bra.

Thorsten Schütte skrev

Ja, särskilt när såpan om höjning av brytpunkten i skatteskalan, rörande en skatteintäkt av samma tre miljarder/år, spränger alla ramar i spaltkilometer, braskande rubriker, konstitutionell panik mm.

Anakin skrev

Jättebra tänkt.
Sedan kan vi alla flytta innanför tullarna i Sthlm för ingen kommer någonsin ha råd att bo någonstans där det är sämre kollektivtrafik än där sedan vi dödat privatbilismen.

Thorsten Schütte skrev

Det finns en poäng till med trafikförsäkringsskatten: Dess slopande och byte mot koldioxidskatt på fossila drivmedel kan göras med ett pennstreck till närmast lämpligt datum (troligen årsskiftet 14/15). Fordonskatten (http://cornucopia.cornubot.se/2014/03/slopa-fordonsskatten-lagg-allt-pa.html ) är mera komplicerad att skatteväxla eftersom subventionen av miljöbilar med slopad fordonsskatt under fem år på något sätt måste ”lösas ut”. Så i väntan på att hitta en bra lösning på denna fråga kan man rivstarta med trafikförsäkringsskatten först för att vänja folk vid tanken att beskattningen helt flyttas till soppakonsumtionen.

Lämna kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>